W ramach Programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza, w semestrze letnim 2023/2024, realizowany był na wydziale Organizacji i Zarządzania Politechniki Śląskiej projekt PBL, adresowany do uczniów szkół średnich, z którymi Politechnika Śląska zawarła umowę o współpracy.
Projekt prowadzony był w obszarze merytorycznym przedsiębiorczości własnej, pod opieką dra inż. Marka Krannicha, z udziałem uczennic Liceum Sztuk Plastycznych w Zabrzu.
Temat projektu: „Planowanie biznesowe jako element budowania przedsiębiorczości osobistej”
Projekt przygotowywał uczniów szkoły średniej do samodzielnego działania w ramach przedsiębiorczości indywidualnej, poprzez umiejętność planowania biznesowego na kanwie planu biznesu jako zwartego dokumentu w przyjętym standardzie.
Biorące udział w projekcie uczennice:
Julia Wróbel
Maria Sołtysiak
Zuzanna Bubała
wypracowały zdolność holistycznego podejścia do planowania i inicjowania autonomicznej przedsiębiorczości własnej poprzez wykorzystanie metodyk szczegółowych oraz technik analitycznych standardowego planu biznesu.
Zbudowana została również świadomość możliwości kształtowania własnej ścieżki rozwoju życiowego poprzez zaangażowanie w uruchomienie samodzielnej działalności gospodarczej i budowanie nastawienia na prowadzenie małej firmy z perspektywami skonceptualizowanego rozwoju w długiej perspektywie czasowej, z umiejętnością analizy ryzyk biznesowych oraz eliminowaniem pojawiających się zagrożeń konkurencyjnych.
Osiągnięte cele projektu:
• Wypracowano rozumienie podstawy działania przedsiębiorczego w turbulentnym otoczeniu
• Opracowano plan biznesu dla działalności gospodarczej – studia tatuażu
• Wypracowano zdolność przygotowania analiz popytowych w zastosowaniu do planu biznesu
• Określono sposób kształtowania i naboru kadry wykonawczej w planowanym przedsięwzięciu
• Wypracowano podejście do modelowania prognoz finansowych dla planowanej działalności
• Wypracowano zdolność do upowszechniania pomysłu biznesowego za pomocą oddziaływania marketingowego na potencjalne grupy odbiorców.